Tips voor een rustige nacht bij snurken

Snurken is iets wat iedereen wel eens kan overkomen, maar er zijn verschillende gradaties in snurken. Snurken kan heel lastig zijn en kan ervoor zorgen dat je partner geen goede nachtrust heeft. Wanneer je partner naar een andere slaapkamer verhuist betekent dit dat je een matige snurker bent, maar wanneer ook je buren gaan verhuizen ben je een zware snurker. Gemiddeld gezien zijn er meer mannen die snurken dan vrouwen.

 

Snurken

Medisch gesproken zijn personen die elke nacht snurken matige snurkers, op de voorwaarde dat ze alleen snurken als ze op hun rug liggen of maar enkele uren per nacht snurken. Ondanks dat het gesnurk waarschijnlijk niet als muziek in de oren klinkt wordt het geluid geproduceerd door weefsel achterin de keel wat gaat trillen bij elke inademing. Dit is vergelijkbaar met een blaasinstrument.

Wanneeer je partner niet alleen meer in aparte bedden wilt slapen, maar zelfs in aparte slaapkamers is het tijd om er iets aan te doen. In dit artikel een aantal tips die je wellicht kunnen helpen het blaasorkerst te doen dempen.

 

"Tips"

  • Hoe zwaarder je bent, hoe groter de kans is dat je snurkt. Vooral bij mannen van middelbare leeftijd met overgewicht is snurken een veelvoorkomend probleem. Vermageren vermindert snurken, ga daarom op dieet. Zorg dat je afvalt om minder te snurken.
  • Drink geen alcohol voor het slapen gaan, want alcohol voor je naar bed gaat verergert het snurken. Een slaapmutsje is voor snurkers dus uit den boze.
  • Wees voorzichtig met slaapmiddelen. Slaapmiddelen zorgen ervoor dat de weefselstructuren in je hoofd en nek ontstpannen, dit vergroot de kans op snurken.
  • Zorg voor een goed hoofdkussen of slaap zonder hoofdkussen. Alles wat een knik in de hals veroorzaakt, zoals een dik kussen, verergert het snurken.
  • Stop met roken. Veel rokers zijn ook snurkers, dus probeer te stoppen met roken.
  • Probeer op je zij te slapen, veel snurkers snurken alleen maar als ze op hun rug slapen. Probeer bijvoorbeeld met een kussen in je rug te slapen zodat je het door hebt wanneer je op je rug draait.
  • Wanneer je een verstelbare lattenbodem hebt kun je het hoofdeinde wat omhoog zetten zodat je minder snurkt.
  • Wanneer snurken gepaard gaat met slaperigheid overdag en moeite met concentreren is het verstandig om een huisarts te bezoeken.